torsdag 23 oktober 2008

Bröstmjölk i tetrapak?

Läser i tidningen att kinesiska forskare lyckats genmanipulera en ko så att den nu mjölkar mänsklig bröstmjölk. Tydligen anses mjölken vara ett supervapen mot bakterier.
Men jag är skeptisk! Om det nu skulle finnas tetrapak med mänsklig bröstmjölk i affären så kan det väl knappast dröja länge innan halva befolkningen bär runt på resistenta bakterier? Fast frågan är ju om detta kommer bli en storsäljare? Själv känner jag mig lite främmande för att köpa hem en liter lättbröstmjölk för att ha i kaffet eller på mina cornflakes. Och om denna mjölken måste tas fram genom genmanipulerade kossor så måste den ju bli förfärligt dyr?! De flesta barn som behöver bröstmjölk genom ersättning är väl den fattiga delen av världens befolkning?

Men när dessa genetiska underverk sker så kan man undra var allt kommer sluta. Kommer vi snart ha kossor som mjölkar chokladmjölk? Får med redan färgad ull? Grodor med åtta lår? Kycklingar med sex bröst? Möjligheterna är ju oändliga!!
Själv håller jag mig nog till vanlig lättmjölk så länge. Man vill ju inte bli en del av supersamhället!

Emma-Li

1 kommentar:

Anonym sa...

Kvinnors mjölkförpackningar är mkt behagligare att njuta av, varför krångla till det? :D

puss Rille