tisdag 27 januari 2009

Möss på vift lagrar gift?

Hmmm, det verkar som det är svårare än vi först trodde att bli av med mössen vi har som inneboende.
Redan när jag flyttade hit i början av november låg det råttgift och musfällor strategiskt utplacerade i undervåningen, dock utan några synbara resultat. Eftersom giftet inte blev uppätet och inga andra synliga tecken av gnagare fanns så trodde vi i december att de hade flyttat eller dött.
Ack vad fel vi hade!

Första måndagen Tim skulle jobba efter nyår såg han en mus springa över golvet för att gömma sig under tv:n. Jag fyllde då på råttgifts-skålarna, en i köket och en vid tv:n.
Nästa morgon hade gnagarna nästan helt tömt skålen i köket! Aha! Det borde ju tagit död på vilken musfamilj som helst trodde vi. Jag fyllde på skålen igen och väntade... men efter en vecka hade inget mer gift försvunnit. Men så i lördags när jag dammsög i köket hittade jag en hel hög med gift i hörnet bakom ett skåp? Så jag städade bort det, fyllde på nytt skålarna och inväntade nästa morgon. Igår var det lugnt, kunde inte hitta några spår av musaktivitet i huset men imorse hade de definitivt varit i köket och vardagsrummet och glufsat gift! Trodde jag!

Men nu hittade jag en ny hög med gift i hörnet bakom ljud-
anläggningen i vardags-
rummet!?
Så nu vet jag inte riktigt vad de små liven håller på med. Inte verkar de dö av giftet. Och varför samlar de små högar av det i hörnen? Börjar tro att gnagarna har någon slags slug plan på gång men vart detta leder har jag ingen aning om.
Istället får jag fortsätta fylla på med gift och hoppas på ett lyckosamt resultat.

1 kommentar:

You will eat it and you will like it sa...

Märkligt alltså. Som hamstrar. Men varför göra sig sånt besvär dra runt och lägga GIFT på hög?! OK om det vore sockerkakssmulor eller jordnötter. Hur har ni det nu, några veckor senare?

Jag har också erfarenhet av möss inne (se blogginlägg
Husmusen) De är lömska rackare. Och skapar lätt vantrivsel om du frågar mig. Huruvida giftet vi lade ut verkligen hade ihjäl några möss, vet jag fortfarande inte. Men däremot vet jag att fällor funkade! Pröva. Vi ställde ut dem på ställena vi sett de/den gömma sig. Agnade med jordnötsmör och ost. Det senare gick bäst. Jag tror man ska ha tålamod och låta fällan stå framme ett par dagar så mössen "vänjer" sig vid den. Vi agnade med ny färsk ost när den gamla torkat. Totalt fångade vi 2 under loppet av 6-7 veckor. Jag tror uppkomst och sen lika hastigt försvinnande av mössen hade att göra med att lägenheten 1 trappa upp i vårt hus, revs ut och byggdes om.