måndag 29 december 2008

Mellandags-softa!

Jul jul, mättande jul... jodå: här föräter vi oss precis lika mycket som i Sverige.
Julaftonskväll hos oss var en hit! Mitt svenska julbord fick toppbetyg av alla. Fem fyrar av GP, fem getingar av GT och fem myror är fler än fyra elefanter.
Jag var själv imponerad av min extremt supergoda skinka som jag kokat och griljerat alldeles själv för första gången någonsin! Trodde den skulle gå åt helt redan på julafton... Och den hemgjorda gravade laxen blev också en otippad succé samt den riktigt smaskiga hemgjorda rödbetssalladen! Allt som allt var Emmas Svenska Julbord en dundersuccé! Det enda som engelsmännen inte fann så smaskigt var den inlagda sillen (senapssill och löksill från IKEA) och Emmas hemlagade Janssons Frestelse.

Juldagen firades hemma hos Sy och Naomi med ugnstekt kalkon och alla tillbehör. Jag åt och åt och åt. Efter middagen fanns det ingen plats för efterrätt utan jag drog mig tillbaka till soffan för att spela nya Wii-spel med brorsbarnen. Sedan var det dags för mera mat i form av rester från vårat julbord, pickles, bröd, chips, scotch eggs, porkpies etc etc etc.
Mera soffsitttande och Indiana Jones på dvd, ET och massor av choklad.

På annandagen vaknade jag med halsont och efter en timme eller så hemma hos The Phipp's spelande Guitarr Hero World Tour på Wii så fick jag medge att jag var slagen. Alltså slagen av förkylningen alltså! Inte av Guitarr Hero!
I lördags var vi hemma hos Tim's pappa och hans fru: mera pickles, kallskuret och coleslaw... Själv satt jag mest i vardagsrummet och ömsom svettades ömsom frös pga feber.

Tim hämtade Lewis igår kväll så idag verkar det som Emmas huvudvärk mer kommer bero på Lewis trumslagsövning än min förkylning. Han fick nämligen ett trumset (riktigt alltså!) av sin snälla pappa och pappas minst lika snälla fru. Som tur är kommer trumsetet bo hemma hos Lewis mormor och inte här! För jag måste medge att även om vi har satt på ljuddämpare så är det lite väl jobbigt att lyssna på. Speciellt eftersom man inte kan urskilja nån melodi och Lewis dessutom inte är speciellt tränad än. Alltså är det mest oljud i otakt ;-)

Nåväl, där har ni min första jul som Mrs Tim Beaven... Snart är det dags för Nyår!

Emma-Li

Inga kommentarer: