fredag 21 november 2008

E-handlat maten!

Jag har veckohandlat för första gången på internet. Ett äventyr må jag säga. Inte gick det fort heller! Jag började så smått på onsdagkväll med grönsaker och frukt. Tog mig ungefär två timmar att handla veckans frukt o grönt samt det jag behövde från köttdisken.
Okej att vi äter en massa grönsaker och kött i våran hälsosamma diet (där bacon-o-ägg-mackor bara ingår en gång i veckan max!) men inte ska det ta sååååå lång tid?! Igår morse skulle jag lägga till det sista (?) som behövdes, diverse orientaliska såser, konserver, drycker och mjölkprodukter. Detta tog en och en halv timme! Sedan kunde jag ändå inte skicka ordern eftersom Tim var på jobbet och inte kunde sin VISA-verifieringskod i huvudet (kasst, eller hur?).
Så beställningen skickades igår kväll vid sju och varorna ska levereras mellan 10-12 idag. Riktigt bra faktiskt!

Men jag måste ju uppenbarligen öva på min shopping så jag kan göra det på en halvtimme eller så i framtiden. Fast nu när jag vet i vilken gång/avdelning saker och ting ska finnas så går det kanske lite snabbare nästa gång. Och så gäller det ju att lära sig vilken storlek på förpackningen som är rätt.
Nackdelarna med e-handel är dock att man inte vet om just de äpplena är fina idag eller om lammsteken har en massa fett just den leveransen eller om duschtvålen jag beställde luktar som jag tror. Tesco har dock ett meddelandesystem till den som handlar åt en, man kan skriva en anteckning om hur mogna bananerna ska vara eller vilken vara man vill ha ifall den man beställt är slut.

Har eftersökt en tjänst som denna i Göteborg i flera år. Vet att ICA gjorde nått försök för tio år sedan eller så men nu när nästan alla handlar andra varor på internet så borde ju mathandeln hänga på med. Att handla basvaror, tvättmedel och mjölk över internet skulle ju underlätta för många som är t ex billösa (talar ju av egen erfarenhet).
Nåväl det kanske kommer så småningom...

Emma-Li

1 kommentar:

Anonym sa...

Hoppas du fick det du beställt... Med risk för att bli alldeles förslappad förstås så är det ju rätt bra att handla sådär, man borde ju handla mindre sista sekunden saker som GODIS tex... Nu får du ju ännu mer tid till TRÄNING!? Eller.... Hur går det m badrummet?

Kram från ett vintrigt Utby!